25. nov. 2012

Jakke med rundfelling







































Da storesøster fikk ei ribbukse fra Nøstebarn i gave, var det helt åpenbart at jeg skulle strikke matchende jakke :)








































Jakka er kjapp og morsom å strikke og kan anbefales til nybegynnere. Den strikkes nedenfra og opp med telling av riller som lengdeanvisning. Jeg prøvde en ny teknikk i snuingene for å få en markert kant, men vet ikke helt om det ble så vellykka ettersom det hele ble litt slapt. Etter å ha sydd i knappene syns jeg det ble fint med den litt bølgete kanten, så fornøyd likevel. Jakka sitter kjempefint på og er passe tjukk til kalde morgener ombord i barnehagebåten Storesøster tilbringer dagene i.








































De to hespene med garn jeg hadde kjøpt på salg da Nøstebarn slutta med fargen, holdt bare nesten. Tomt i nettbutikken, men det ordna seg likevel da lagerpersonalet gadd å gå over til butikken (de ligger ganske tett i Bergen har jeg skjønt) og grave fram mer garn. God service!








































Mønster: Jakke med rundfelling (#1943 i boka strikk til nøstebarn) av Kathrine Gergersen, str 4 år.
Garn: 3-tråds merinoull fra Nøstebarn, farge 835 (petunia, utgått) ca 210g.
Pinner: 4
Endringer: 10 riller ekstra lengde på bol og ermer.


10 kommentarer:

  1. Den var lekker! Matchende farge til den fine buksa, og den så veldig god ut :) Jeg har nettopp fullført en tunika i en utgått farge, og jeg måtte gå på jakt etter mer garn i nabolaget for å komme i mål ;)

    SvarSlett
  2. Så fin jakke og herlige bilder:) Liker så godt de enkle og fine oppskriftene fra Nøstebarn.

    SvarSlett
  3. Den var fin! Syns rillestrikk er så utrolig fint!

    SvarSlett
  4. Nydelig jakke og så fin til den buksa.
    Lurt å strikke jakken litt lenger, siden modellene
    til Nøstebarn ofte er litt vide og korte.
    Så bra du fikk tak i mer garn ;O) nydelig farge!!

    SvarSlett
  5. Så flott sett det ble!!! Nydelige farger!

    SvarSlett
  6. Det ble et flott sett til ei flott jente! Kan tenke meg det er en sånn modell som virker til å vokse med ungen...? Og det er gull! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager tregt svar! Her blir klærne ikke for små, de blir for korte. Sånn sett tror jeg ikke jakka holder noe lenger enn vanlig, dessverre. Heldigvis har vi arvtager ;)

      Slett
  7. Så fint sett i nydelige farger :)

    SvarSlett
  8. Kjempefin jakke, passet ypperlig til buksa :) Fin jente også, selvfølgelig :)

    SvarSlett
  9. Takk for alle hyggelige kommentarer!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar - jeg leser selvfølgelig alle!