17. okt. 2012

Oppskrift: Votter til småbarn

























Lillesøster må også ha votter til vinteren. Ikke at hun syns det sjøl, men likevel... Vottene er strikka av restene etter forrige vottestrikk og noen andre små rester. Skulle hatt mer marineblått - med lysrosa tupp og tommel kommer det til å bli umulig å overse at vottene trenger vask.








































Enkle, varme, tette votter til unger med smale hender, str. 1-2år (3-5år)

Garn: Ullgarn med løpemeter 100m pr 50g, 30g (40g)
Jeg har brukt Peruvian highland wool fra Filcolana og Mitu fra Rauma. 
Strikkefasthet: ca 23m på 10cm.
De små vottene er 5,5cm brede, de store er 7cm brede. Jeg strikker litt stramt.

Legg opp 28 (32) masker på pinne 3. Strikk vrangbord rundt 2r2vr i 5 (7) cm. Bytt til pinne 3,5 og strikk glattstrikk 2,5 (4,5) cm. Strikk de første 6 (7) maskene med en annen tråd (gjerne i kontrastfarge), sett maskene tilbake på venstre pinne og strikk videre. For venstre vott strikkes de siste 6 (7) maskene på denne måten. Nå har du gjort klart for tommel (se bilde under). Strikk glattstrikk videre til votten måler 8 (12) cm fra vrangbordens slutt. Nå skal du felle. Sett et merke først på runden og etter 14 (16) masker. 








































Felling str 1-2år: *Strikk 2 rett sammen. Strikk til 2 masker før merke, løft en maske av som om den skal strikkes rett, strikk neste og løft den løse over denne.* Gjenta fra * til * til det er 8 masker igjen. Strikk 2 og 2 sammen og trekk tråden gjennom de resterende 4 maskene.

Felling str 3-5 år: *Strikk 1, strikk 2 rett sammen. Strikk til 3 masker før merke, løft en maske av som om den skal strikkes rett, strikk neste og løft den løse over denne.* Gjenta fra * til * til det er 8 masker igjen. Strikk 2 og 2 sammen og trekk tråden gjennom de resterende 4 maskene.

Tommel: Stikk en pinne inn i maskene over og under kontrasttråden og løsne denne (se bilde under). Legg opp en maske mellom hver pinne, tilsammen 14 (16) masker. Strikk rundt i glattstrikk 2,5 (4) cm. Strikk 2 og 2 sammen et par runder og trekk tråden gjennom de resterende maskene.


























 
Lykke til! 

Hvis du bruker oppskrifta, er det fint om du linker tilbake til meg:)
Send meg en e-post hvis du finner feil.

10 kommentarer:

  1. Så kjekt at du deler oppskrifta, hjemmestrikkede votter er helt supre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har vel ikke akkurat funnet opp hjulet her;) Men - kanskje det fins andre der ute med lange, smale hender som trenger og har lyst på hjemmestrikka votter:)

      Slett
  2. Så flotte votter. Jeg må innrømme at jeg ikke blir venn med strømpepinnene, og jeg har ikke lært meg magic loop, så det blir dessverre dårlig med vottestrikking. Handla et lite lager da jeg var i Tallinn, men ser at vi alle skulle hatt mange fler.

    Ønsker deg ei flott (strikke)helg!

    SvarSlett
  3. Takk for oppskriften, denne skal jeg prøve! Har laget meg en liknende oppskrift selv som jeg ikke har skrevet ned ennå. Legger deg til på blogglista mi, og gleder meg til å titte innom igjen.

    mvh Ingrid (Ufostrikk)

    SvarSlett
  4. Så kjekt med oppskrift til smale hender. Pjokken min har skikkelige never, men nå er det hele 8 venninner som venter barn på nyåret, og flere har smale hender. Da skal en ikke se bort ifra at det kommer noen unger som trenger smale votter også :)
    Jeg har strikket nøstebarnvottene og med det garnet jeg brukte ble de veldig smale. Så jeg har strikket str 3-5 år i maskeantall og lengden på str under.
    Vet ikke om de passer ennå, for det blir raseriutbrudd om vi prøver noe uten å gå ut ;) (vottene ble ferdig i går kveld)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle, og da mener jeg absolutt alle, som besøkte oss da jentene var nyfødte kommenterte de lange og smale hendene deres. Du ser det altså med det samme ;)

      Slett
  5. Disse passet perfekt til lille jenta mi:) takk for oppskrift.
    Jeg har lagt til link til oppskriften din på mine prosjekter inne på ravelry:
    http://www.ravelry.com/projects/jubijenta/bubblegum-mittens

    SvarSlett
    Svar
    1. De var fine! Så bra du fikk nytte av oppskrifta :)

      Slett
  6. Tusen takk for oppskrift :)
    Passer perfekt til barnebarnet mitt, kommer til å strikke de i helgen :)
    Har en ny blogg, og kommer til å linke til deg :)
    Ha en herlig helg :)

    SvarSlett
  7. Flott oppskrift - tusen takk! Jeg har laget en egen versjon av barnehagevotter til min lille frøken og har linket til din vott her ettersom jeg har henta inspirasjon fra den - likte spesielt godt tommelen du har vist her! Så enkelt og greit! Her er min versjon: http://strikkogdatter.blogspot.no/2014/08/barnehagevotten-bla-fisk.html

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar - jeg leser selvfølgelig alle!